KUBU SALAHUDDIN
RIWAYAT HIDUP SALAHUDIN AL AYUBI
Salahudin Al-Ayubi atau nama
sebenarnya Sholahuddin Yusuf bin Ayyub, Atau Saladin –menurut panggilan
orang Barat– lahir pada tahun 1137M, di kota Tikrit, berhampiran dengan
Sungai Tigris, kira-kira 140 km dari kota Baghdad.
Beliau dari
suku bangsa Kurdish dan semasa dilahirkan keluarganya dihalau dari
Tikrit oleh pemerintah Baghdad kerana dituduh penghianat. Dalam
perjalanan ke Alleppo Salahudin dilahirkan sehingga ayahnya berkata
Anakku ini dilahirkan ketika aku dalam kesusahan. Aku bimbang
kelahirannya membawa sial. Tidak siapa menyangka bayi itu menjadi
pahlawan terbilang.
Semasa kecilnya Salahuddin Al Ayubi mendapat
pendidikan ilmu ketenteraan daripada bapa saudaranya Asaddin Shirkuh
atau Assaddudin Shirkuwah seorang panglima perang.
Salahuddin
dibesarkan sama seperti anak-anak Kurdish biasa. Pendidikannya juga
seperti orang lain, belajar ilmu sains di samping seni peperangan dan
mempertahankan diri. Tiada seorangpun yang menyangka suatu hari nanti
dia akan merampas kembali bumi Palestin dari tentera Salib. Walau
bagaimanapun Allah telah mentakdirkannya untuk menjadi pemimpin besar
pada zamannya dan Allah telah menyediakan dan memudahkan jalan-jalannya
ke arah itu.
Kerjayanya bermula sebagai tentera berkuda Al-Malik
Nuruddin, sultan Aleppo, kemudian dia diperintahkan untuk pergi ke
Mesir. Pada masa itu Mesir diperintah oleh kerajaan Fatimiyah yang
berfahaman Syiah. Pada mulanya Salahudin berasa berat hati hendak
berangkat ke Mesir kerana lebih sayangkan Aleppo. Sesungguhnya Allah
perancang yang Maha Bijaksana seperti yang termaktub dalam Al Quran;
Boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu, dan boleh
jadi kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu
(Al-Baqarah:216).
Apabila Salahudin sampai di Mesir keadaan
tiba-tiba berubah. Dia yakin Allah telah memberi tanggung jawab
kepadanya untuk membebaskan Baitul Muqaddis dari penaklukan Kristian.
Dia menjadi seorang yang zuhud dan tidak tergoda dengan kesenangan
dunia.
Stanley Lane Poole mencatatkan bahawa Salahuddin mengubah
cara hidupnya kepada yang lebih keras. Dia bertambah warak dan
menjalani hidup yang lebih berdisiplin dan sederhana. Dia mengenepikan
corak hidup senang dan memilih corak hidup sederhana yang menjadi contoh
kepada tenteranya. Dia menumpukan seluruh tenaganya untuk membina
kekuatan Islam bagi menawan semula Jerusalem. Salahuddin pernah berkata,
Ketika Allah menganugerahkan aku bumi Mesir, aku yakin DIA juga
bermaksud Palestin untukku. Ini menyebabkan DIA memenangkan perjuangan
Islam.
Sehubungan dengan itu Salahudin telah menyerahkan dirinya
untuk jalan jihad. Fikiran Salahuddin sentiasa tertumpu kepada jihad di
jalan Allah. Bahauddin, jurutulis Sultan Salahudin mencatatkan,
semangat Salahuddin sentiasa berkobar-kobar untuk berjihad menentang
tentera Salib telah menyebabkan jihad menjadi tajuk perbincangan yang
paling digemarinya.Dia sentiasa meluangkan seluruh tenaganya untuk
memperkuat pasukan tenteranya, mencari mujahid-mujahid dan senjata untuk
tujuan berjihad. Jika ada sesiapa yang bercakap kepadanya berkenaan
jihad dia akan memberikan sepenuh perhatian. Sehubungan dengan ini dia
lebih banyak di dalam khemah perang daripada duduk di istana bersama
sanak keluarga. Siapa sahaja yang menggalakkannya berjihad akan mendapat
kepercayaannya. Apabila dia telah memulakan jihad melawan tentera salib
dia akan menumpahkan seluruh perhatiannya kepada persiapan perang dan
menaikkan semangat tenteranya.
Dalam medan peperangan dia
bagaikan seorang ibu yang kehilangan anak. Dia akan bergerak dari satu
penjuru ke penjuru yang lain dalam usaha menaikkan semangat tenteranya
supaya benar-benar berjihad di jalan Allah. Dia sanggup pergi ke pelosok
tanah air dengan mata yang berlinang mengajak umat Islam supaya bangkit
membela Islam. Ketika perang berlansung dia lebih suka berpuasa. Semasa
mengepung Acre dia demam namun tetap berpuasa. Doktor peribadinya
berkata bahawa Salahuddin hanya berbuka dengan beberapa suap makanan
sahaja kerena tidak mahu perhatiannya kepada peperangan terganggu.
Kemenangan
peperangan Hittin telah membuka jalan mudah kepada Salahuddin untuk
menawan Baitul Muqaddis. Bahauddin telah mencatatkan bahawa Salahuddin
sangat-sangat berhajat untuk menawan baitul Muqaddis Hajatnya tercapai
pada hari jumaat, 27 Rajab, 583H, iaitu pada hari Israk Mikraj,
Salahuddin telah memasuki Masjidil al Aqsa.
Dalam catatan
Bahauddin menyatakan inilah hari kemenangan atas kemenangan. Ramai orang
yang terdiri dari ulama, pembesar-pembesar, peniaga dan orang-orang
biasa datang merayakan kemenangan ini. Kemudiannya ramai lagi orang
datang dari pantai dan hampir semua ulama-ulama dari Mesir dan Syria
datang untuk mengucapkan tahniah kepada Salahuddin. Boleh dikatakan
hampir semua pembesar-pembesar datang. Laungan Allahhu Akbar dan Tiada
tuhan melainkan Allah telah bergema ke angkasa.
Sifat penyayang
dan belas kasihan Salahuddin semasa peperangan ini sangat jauh berbeda
daripada kekejaman tentera Salib. Ahli sejarah Kristian pun mengakui hal
ini. Lane-Poole mengesahkan bahwa kebaikan hati Salahuddin telah
mencegahnya daripada membalas dendam. Dia telah menuliskan yang
Salahuddin telah menunjukkan ketinggian akhlaknya ketika orang-orang
Kristian menyerah kalah.Tenteranya sangat bertanggung jawab, menjaga
peraturan di setiap jalan, mencegah segala bentuk kekerasan hinggakan
tiada kedengaran orang-orang Kristian diperlakukan tidak baik.
Selanjutnya
Lane-Poole menuliskan bagaimana pula tindak-tanduk tentera Kristian
ketika menawan Baitul Muqaddis kali pertama pada tahun 1099. Telah
tercatat dalam sejarah bahawa ketika Godfrey dan Tancred menunggang kuda
di jalan-jalan Jerusalem jalan-jalan itu 'tersumbat' dengan
mayat-mayat, orang-orang Islam yang tidak bersenjata disiksa, dibakar
dan dipanah dari jarak dekat dari atas bumbung dan menara rumah-rumah
ibadah. Darah yang membasahi bumi yang mengalir dari pembunuhan
orang-orang Islam secara beramai-ramai telah mencemarkan kesucian gereja
di mana sebelumnya kasih sayang sentiasa diajarkan.
Maka sangat
bernasip baik orang-orang Kristian apabila mereka dilayan dengan baik
oleh Salahuddin. Lane-Poole juga menuliskan, jika hanya penaklukan
Jerusalem sahaja yang diketahui mengenai Salahuddin, maka ia sudah cukup
membuktikan dialah seorang penakluk yang paling penyantun dan baik hati
di zamannya bahkan mungkin di sepanjang zaman.
Lane-Poole juga
menuliskan dalam setiap peperangan Salahuddin sentiasa berbincang dalam
majlis yang membuat keputusan-keputusan ketenteraan. Kadang-kadang
majlis ini membatalkan keputusan Salahuddin sendiri. Dalam majlis ini
tiada siapa yang mempunyai suara lebih berat tiada siapa yang lebih
mempengaruhi fikiran Salahuddin. Semuanya sama sahaja. Dalam majlis itu
ada adiknya, anak-anaknya, anak saudaranya, sahabat-sahabat lamanya,
pembesar-pembesar tentera, kadi, bendahari dan setiausaha. Semuanya
mempunyai sumbangan yang sama banyak dalam membuat keputusan. Pendeknya
semuanya menyumbang dalam kepakaran masing-masing. Walau apa pun
perbincangan dan perdebatan dalam majlis itu, mereka memberikan ketaatan
mereka kepada Salahuddin.
Bahauddin bin Shaddad, penasihat
utama Salahuddin telah mencatatkan berkenaan kewarakan Salahuddin. Dia
sentiasa melakukan sembahyang berjemaah. Bahkan ketika sakitnya pun dia
memaksa dirinya berdiri di belakang imam. Dia sentiasa mengerjakan
sembahyang Tahajjud. Bahauddin melihatnya sentiasa sembahyang di
belakang imam ketika sakitnya, kecuali tiga hari terakhir di mana ia
telah tersangat lemah dan selalu pingsan.
Dia tidak pernah
tinggal sembahyang fardhu. Tetapi dia tidak pernah membayar zakat harta
kerana tidak mempunyai harta yang cukup nisab. Dia sangat murah hati dan
akan menyedekahkah apa yang ada padanya kepada fakir miskin dan kepada
yang memerlukan hinggakan ketika wafatnya dia tidak meninggalkan harta.
Bahauddin juga mencatatkan bahawa Salahuddin tidak pernah meninggalkan
puasa Ramadhan kecuali hanya sekali apabila dinasihatkan oleh Kadi
Fadhil. Ketika sakitnya pun ia berpuasa sehinggalah doktor menasihat
kannya dengan keras supaya berbuka. Lalu ia berbuka dengan hati yang
berat sambil berkata, Aku tak tahu bila ajal akan menemuiku. Maka segera
ia membayar fidyah.
Dalam catatan Bahauddin juga menunjukkan
Salahuddin teringin sangat menunaikan haji ke Mekah tetapi dia tidak
pernah berkesempatan. Pada tahun kemangkatannya,
keinginannya
menunaikan haji telah menjadi-jadi tetapi ditakdirkan tidak kesampaian.
Dia sangat gemar mendengar bacaan Quran. Dalam medan peperangan ia acap
kali duduk mendegar bacaan Quran para pengawal yang dilawatnya sehingga 3
atau 4 juzuk semalam. Dia mendengar dengan sepenuh hati sehingga air
matanya membasahi dagunya.
Dia juga gemar mendengar bacaan hadis
Rasulullah saw. Dia akan memerintahkan orang-orang yang bersamanya
duduk apabila hadis dibacakan. Apabila ulama hadis datang ke bandar, dia
akan pergi mendengar kuliahnya. Kadang kadang dia sendiri membacakan
hadis dengan mata yang berlinang.
Salahuddin sangat yakin dan
percaya kepada pertolongan Allah. Dia biasa meletakkan segala harapan
nya kepada Allah terutama ketika dalam kesusahan. Pada satu ketika dia
berada di Jerusalem yang pada masa itu seolah-olah tidak dapat bertahan
lagi dari pada kepungan tentera bersekutu Kristian. Walaupun keadaan
sangat terdesak dia enggan untuk meninggalkan kota suci itu. Malam itu
adalah malam Jumaat musim sejuk. Bahaauddin mencatatkan, Hanya aku dan
Salahuddin sahaja pada masa itu. Dia menghabis kan masa malam itu dengan
bersembahyang dan munajat.
Aku berada di sebelahnya ketika
dahinya mencecah bumi sambil menangis hingga air matanya mambasahi
janggutnya dan menitik ke tempat sembahyang. Aku tidak tahu apa yang
didoakannya tetapi aku melihat tanda-tanda doanya dikabulkan sebelum
hari itu berakhir. Perbalahan berlaku di antara musuh-musuh yang
menatijahkan berita baik bagi kami beberapa hari kemudian. Akhirnya
tentera salib membuka khemah-khemah mereka dan berangkat.
Salahuddin
tidak pernah gentar dengan ramainya tentera Salib yang datang untuk
menentangnya. Dalam satu peperangan tentera Salib berjumlah sehingga
600,000 orang, tetapi Salahuddin menghadapinya dengan tentera yang jauh
lebih sedikit. Berkat pertolongan Allah mereka menang, membunuh ramai
musuh dan membawa ramai tawanan. Ketika mengepung Acre, pada satu petang
lebih dari 70 kapal tentera musuh beserta senjata berat mendarat. Boleh
dikatakan semua orang merasa gentar kecuali Salahuddin. Dalam satu
peperangan yang sengit semasa kepungan ini, serangan mendadak
besar-besaran dari musuh telah menyebabkan tentera Islam kalang kabut.
Tentera musuh telah merempuh khemah-khemat tentera Islam bahkan telah
sampai ke khemah Salahuddin dan mencabut benderanya. Tetapi Salahuddin
bertahan dengan teguhnya dan berjaya mengatur tenteranya kembali
sehingga dia berjaya membalikkan kekalahan menjadi kemenangan.
Musuh
telah kalah teruk dan berundur meninggalkan lebih kurang 7,000
mayat-mayat. Bahauddin ada mencatatkan betapa besarnya cita-cita
Salahuddin. Suatu hari Salahuddin pernah berkata kepadanya, Aku hendak
beri tahu padamu apa yang ada dalam hatiku. Apabila Allah mentakdirkan
seluruh tanah suci ini di bawah kekuasaanku, aku akan serahkan
tanah-tanah kekuasaanku ini kepada anak-anakku, kuberikan
arahan-arahanku yang terakhir lalu ku ucapkan selamat tinggal. Aku akan
belayar untuk menaklukkan pulau-pulau dan tanah-tanah yang lain. Aku tak
akan meletakkan senjata ku selagi masih ada orang-orang kafir di atas
muka bumi ini sehingga ajalku sampai.
Salahuddin memiliki asas
pengetahuan agama yang kukuh. Dia juga mengetahui setiap suku-suku kaum
Arab dan adat-adat resam mereka. Bahkan dia mengetahui sifat-sifat kuda
Arab walaupun dia sebenarnya orang Kurdish. Dia sangat gemar
mengumpulkan pengetahuan dan maklumat dari kawan-kawannya dan
utusan-utusannya yang sentiasa berjalan dari satu penjuru ke satu
penjuru negerinya. Di samping Quran dia juga banyak menghafal
syair-syair Arab. Lane-Poole juga ada menuliskan bahawa Salahuddin
berpengetahuan yang dalam dan gemar untuk mendalami lagi bidang-bidang
akidah, ilmu hadis serta sanad-sanad dan perawi-perawinya, syariah dan
usul figh dan juga tafsir Quran.
Kejayaan terbesar Sultan
Salahudin Al Ayubi ialah mengalahkan tentera Salib pada tahun 1171.
Baginda memerintah selama 22 tahun telah membina kubu pertahanan
dikenali sebagai al-Qalaah (Citadel) yang mana melindungi kota Kaherah
dan kota lama al-Fustat dari serangan musuh. Selepas beliau meninggal
pada tahun 1193 di Damsyik, Syria, pewaris-pewarisnya telah memerintah
Mesir sehingga tahun 1250.
Stanley Lane Poole (1914) seorang
penulis Barat menyifatkan Salahuddin sebagai seorang yang memilliki
kelebihan daripada orang lain kerana menunjukkan akhlak yang mulia.
Menurutnya pada hari tentera salib menakluk Jerusalem pada tahun 1099,
mereka telah menyembelih orang-orang Islam termasuk wanita dan
kanak-kanak, bermula dari pagi hinggalah ke tengah malam. Pada keesokan
harinya mayat-mayat orang Islam bertimbun setinggi paras lutut di
sepanjang jalan di Jerusalem.
Tetapi apabila Sultan Salahudin
al-Ayubi menakluk kembali Jerusalem pada 1187, tentera Islam tidak
membunuh seorang pun penduduk Jerusalem , malah pada keesokan harinya
Salehudin telah membenarkan penganut semua agama (tidak kira sama ada
Islam atau Kristian atau Yahudi) untuk bersembahyang di tempat-tempat
suci masing-masing di bandar tersebut.
Satu lagi kebaikan yang
ditunjukan oleh Sultan Salahudin ialah kepada musuhnya Raja Richard
Berhati Singa yang datang dari England. Ketika peperangan sedang
berlansung, Raja Richard jatuh sakit lalu Sultan Saladin mengirimnya
buah-buahan segar, air sejuk dan seorang dokter. Kerana terharu dengan
kebaikan Sultan Salahudin maka akhirnya ditandatangani perjanjian damai
pada 1 September 1192 sehingga orang-orang Eropah berasa takjub
bagaimana agama Islam boleh melahirkan seorang pahlawan yang baik
seperti Salahudin Al Ayubi.
Sebelum meninggal dunia Sultan
Salahudin Al Ayubi berpesan kepada anak-anaknya; "Jangan kamu
menumpahkan darah, kerana apabila darah telah terpercik tidak ada yang
tertidur."
Pada hari Rabu, 27 Safar, 589H, pulanglah Salahuddin
ke rahmatullah pada usia 57 tahun. Bahauddin bin Shaddad, penasihat
utama Salahuddin telah menulis mengenai hari-hari terakhir Salahuddin.
Pada
malam 27 Safar, 12 hari selepas jatuh sakit, dia telah menjadi sangat
lemah. Syeikh Abu Jaafar seorang yang warak telah diminta menemani
Salahuddin di Istana supaya membaca al Quran. Memang pada malam itu
telah nampak tanda-tanda berakhirnya hayat Salahuddin. Syeikh Abu Jaafar
telah duduk di tepi katilnya semenjak 3 hari yang lepas membacakan
Quran. Dalam masa ini Salahuddin selalu pengsan.
Apabila Syeikh
Abu Jaafar membacakan ayat, Dialah Allah, tiada tuhan melainkan Dia,
Yang mengetahui yang ghaib dan yang nyata (Al-Hasyr: 22), Salahuddin
membuka matanya sambil senyum, mukanya berseri dan denga nada yang
gembira ia berkata, Memang benar tidak ada Tuhan selain Allah. Selepas
dia mengucapkan kata-kata itu dia menghembuskan nafasnya yang terakhir
sebelum subuh, 27 Safar.
Seterusnya Bahauddin menceritakan
Salahuddin tidak meninggalkan harta kecuali 1 dinar 47 dirham. Harta
yang ditinggalkannya tidak cukup untuk belanja pengkebumiannya. Bahkan
kain kafan pun diberikan oleh seorang menterinya
GOOD LIFE
Total Pageviews
TRYING TO LEARN ABOUT BLOG
Followers
Popular Posts
-
1. Pendapat mengatakan loan ASB ni tidak baik atau tidak menguntungkan adalah kurang tepat sebab jika kita faham benar-benar dengan loan AS...
-
CARA JIMAT & JAGA KERETA ANDA Ramai orang tanya saya bagaimana nak berjimat, ok mula-mula saya cerita pasal kereta, lain kali...
-
Bismilahirahmanirahim. Sejak kebelakangan ni dah mula ramai yang terlibat dengan program kumpul emas untuk si...
-
Bayar duit kereta dengan ASB???? Category: Macam-Macam / Tag: Investment / 2 comments ...
-
pelaburan emas-Part 1 Bismillah Risau jugak nak cerita di blog, takut2 ada yang silap faham ingat nak show-off plak.. Nauzubillah....
-
Pengalaman di Kuwait Finance House Sejak kebelakangan ini, ramai yang sibuk dengan emas, pelaburan emas, dinar emas dan macam-macam ...
-
Antara persoalan pasangan muda hari ini adalah samaada untuk menyewa atau membeli rumah untuk diduduki sendiri. Saya menyokong ...
-
Dalam zaman sekarang ini kereta merupakan impian setiap orang untuk memlikinya, samada kete baru, tambah lagi atau tukar yang lagi power. ...
-
Cara-cara untuk berjihad Cara-cara untuk berjihad - Korbankan sebahagian masa, harta dan keperluan diri untuk kepentingan Islam dan ...
No comments:
Post a Comment