GOOD LIFE

Total Pageviews

TRYING TO LEARN ABOUT BLOG

Followers

Popular Posts

Sunday, March 25, 2012

Cukai, Zakat dan Rezeki...

Cukai, Zakat dan Rezeki...

Cukai, Zakat dan Rezeki…..
oleh
Abdul Hamid Mohamad
Jumaat yang lepas saya menerima sepucuk surat dari Lembaga Hasil Dalam Negeri (LHDN). Rupanya LHDN memberikan saya cek bayaran balik cukai yang saya sudah terlebih bayar. Setiap bulan syarikat memotong gaji saya secara automatik untuk bayaran cukai ini. Tak sempat nak pegang duit tu kerajaan dah ambil dahulu. Walaubagaimanapun hati ini mengucapkan syukur pada Ilahi kerana mendapat rezeki ini.
Saya sebenarnya tidak menyangka akan menerima bayaran balik sebegini cepat. Tempoh untuk menghantar taksiran cukai 2008 bagi individu belum ditutup lagi tetapi nampaknya LHDN telah melaksanakan tugas mereka dengan baik. Saya menghantar taksiran cukai 2008 saya melalui e-filing pada 2 April, dan cek bayaran balik yang saya terima bertarikh 21 April. Bermakna LHDN mengambil masa hanya dua minggu untuk menyemak dan membuat bayaran balik bagi taksiran yang saya hantar. Tempoh waktu yang bagi saya amat pantas jika dikira jumlah rakyat Malaysia yang menghantar taksiran mereka.
PCB (Potongan Cukai Berjadual)
Pagi ini bila saya periksa akaun bank saya, Alhamdulillah gaji dah masuk. Ada lagi rezeki untuk isteri dan anak-anak. Tetapi terasa pelik sedikit kerana jumlah yang diterima kurang sedikit dari biasa. Bila saya semak dalam slip gaji rupa-rupanya PCB saya di potong lebih dari biasa. Atas sifat ingin tahu saya melayari web site LHDN dan nampaknya LHDN telah mengeluarkan jadual potongan PCB pindaan 2009. Mungkin pindaan tersebut berkuatkuasa bulan ini.
Dari pegalaman saya selama 10 tahun bekerja, kebiasaanya jumlah PCB yang dikenakan keatas kita adalah rendah sedikit dari jumlah cukai yang perlu dibayar smengikut taksiran cukai. Dengan sistem taksiran sendiri yang berkuatkuasa sekarang pembayar cukai boleh terus membayar cukai mereka ke akaun LHDN di CIMB bank. Jika LHDN boleh memulangkan semula wang cukai terlebih bayar saya dalam masa yang singkat begini, saya juga tidak ada masalah untuk membayar cukai jika perlu saya bayar.
Tetapi secara peribadi adalah lebih baik LHDN yang berhutang dengan saya dari saya yang berhutang dengan LHDN.
Zakat
Sebab utama saya mendapat bayaran balik cukai adalah kerana saya membayar zakat pendapatan. Umum semua tahu bahawa bayaran zakat boleh ditolak dari cukai. Kalau kita letak keutamaan antara undang-undang Allah dan undang-undang manusia tentunya undang-undang Allah yang lebih utama maka bagi saya adalah lebih penting membayar zakat dari membayar cukai.
Zakat adalah rukun Islam yang ketiga. Dalam Al-Quran banyak disebut.. "Dirikanlah Solat, dan keluarkanlah Zakat". Kewajipan dan perintah yang tak boleh kita pertikaikan.
Ketika menyiapkan taksiran cukai saya selalu memikirkan dan mencari apakah lagi potongan yang boleh saya masukan agar cukai yang perlu saya bayar adalah seminima mungkin. Taksiran cukai boleh berubah mengikut apa yang diumumkan oleh kerajaan maka semasa membuat taksiran cukai perlulah kita mengambil tahu maklumat cukai semasa.
Pengiraan untuk Zakat bagi saya amat mudah. Hanya 2.5% jumlah keseluruhan pendapatan yang kita ada. Tak berubah sejak dari lebih 1400 tahun dahulu. Jika pendapatan setahun kita 24 ribu.. Zakat yang perlu kita keluarkan hanya RM600 Sahaja.
Enam Ratus??? Terasa banyak ke? Terus terang saya sendiri terasa banyak tetapi inilah dia ujian yang Allah sediakan untuk kita. Terasa banyak itu sebenarnya adalah bisikan syaitan.
Renungi ayat Ini
يَا أَيُّهَا الَّذِينَ آمَنُوا أَنْفِقُوا مِنْ طَيِّبَاتِ مَا كَسَبْتُمْ وَمِمَّا أَخْرَجْنَا لَكُمْ مِنَ الْأَرْضِ ۖ وَلَا تَيَمَّمُوا الْخَبِيثَ مِنْهُ تُنْفِقُونَ وَلَسْتُمْ بِآخِذِيهِ إِلَّا أَنْ تُغْمِضُوا فِيهِ ۚ وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ غَنِيٌّ حَمِيدٌ [٢:٢٦٧]
Hai orang-orang yang beriman, nafkahkanlah (di jalan allah) sebagian dari hasil usahamu yang baik-baik dan sebagian dari apa yang Kami keluarkan dari bumi untuk kamu. Dan janganlah kamu memilih yang buruk-buruk lalu kamu menafkahkan daripadanya, padahal kamu sendiri tidak mau mengambilnya melainkan dengan memincingkan mata terhadapnya. Dan ketahuilah, bahwa Allah Maha Kaya lagi Maha Terpuji.[Al-Baqara 2:267]
الشَّيْطَانُ يَعِدُكُمُ الْفَقْرَ وَيَأْمُرُكُمْ بِالْفَحْشَاءِ ۖ وَاللَّهُ يَعِدُكُمْ مَغْفِرَةً مِنْهُ وَفَضْلًا ۗ وَاللَّهُ وَاسِعٌ عَلِيمٌ [٢:٢٦٨]
Syaitan menjanjikan (menakut-nakuti) kamu dengan kemiskinan dan menyuruh kamu berbuat kejahatan (kikir); sedang Allah menjadikan untukmu ampunan daripada-Nya dan karunia. Dan Allah Maha Luas (karunia-Nya) lagi Maha Mengatahui.[Al-Baqara 2:268]
Selagi kita hidup di dunia ujian tetap ada dan zakat adalah merupakan salah satu ujian yang Allah berikan. Dengan menafkahkan sebahagian harta kita di jalan Allah, Allah memberi keampunan dan kurnianya. Saya sendiri mengalami keadaan ini.
Dengan membayar zakat jiwa kita akan menjadi tenang kerana kita telah menjalankan perintah Allah. Memang fitrah yang Allah jadikan kepada manusia merasa puas dan tenang apabila melakukan sesuati yang baik.
قُلْ إِنَّ رَبِّي يَبْسُطُ الرِّزْقَ لِمَنْ يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَيَقْدِرُ لَهُ ۚ وَمَا أَنْفَقْتُمْ مِنْ شَيْءٍ فَهُوَ يُخْلِفُهُ ۖ وَهُوَ خَيْرُ الرَّازِقِينَ [٣٤:٣٩]
Katakanlah: "Sesungguhnya Tuhanku melapangkan rezeki bagi siapa yang dikehendaki-Nya di antara hamba-hamba-Nya dan menyempitkan bagi (siapa yang dikehendaki-Nya)". Dan barang apa saja yang kamu nafkahkan, maka Allah akan menggantinya dan Dialah Pemberi rezeki yang sebaik-baiknya.[Saba 34:39]
Pengalaman Peribadi
Pada bulan ini saya telah mendapat rezeki lebih kurang 10 kali ganda dari jumlah zakat yang telah saya keluarkan pada Disember tahun lalu. Rezeki itu benar-benar datang dari sumber yang tidak saya jangka. Kebetulan saya memerlukan lebih sedikit wang pada bulan ini dan Alhamdulilah Allah telah mempermudahkan urusan saya.
Benar apa yang dinyatakan dalam Ayat di atas. Allah akan mengantikan apa saja yang kita nafkahkan pada jalannya. Jangan kita fikir nanti hidup kita akan jadi susah jika membayar zakat. Pemberi rezeki adalah Allah. Sebaliknya fikirlah, "Bagaimana caranya untuk aku dapat membayar zakat dengan banyak?" Jika kita berfikiran begini Allah akan tunjukkan jalannya… kita hanya perlu tambahkah sedikit usaha kita untuk menuai rezeki tersebut. Kemudian hendaklah kita bersyukur. Bukan setakat menyebut syukur dimulut atau hati tetapi juga hendaklah dengan tindakan iaitu berzakatlah
Segala apa yang ada di langit dan bumi adalah milik Allah… termasuk diri kita sendiri… fikir-fikirkanlah…

No comments:

Post a Comment