GOOD LIFE

Total Pageviews

TRYING TO LEARN ABOUT BLOG

Followers

Popular Posts

Saturday, April 27, 2013

CEPAT BAYAR HUTANG DENGAN EMAS


Bismilahirahmanirahim.
Sejak kebelakangan ni dah mula ramai yang terlibat dengan program kumpul emas untuk simpanan atau untuk buat untung.
Dah tentu ramai yang nak untung lebih-lebih lagi buat untung dalam emas. Asal ada kaitan dengan emas sahaja mudah orang nak terima. Tu yang emas ni senang untuk dijual rupa-rupanya walaupun harganya beribu-ribu.
Kadang tak masuk dek akal bila perhatikan emasnya tak sampai besar tapak tangan tapi ada yang harga RM100,000 bagi yang berat 700 gram.
Kekuatan emas boleh dilihat bila ia dijual atau dicagar. Waktu itu baru nampak RM$$$ yang wow banyaknya!
Baru-baru ni saya ada ceritakan saya beli motor secara tunai gunakan emas sebab saya tak suka nak berhutang lagi.
Emas 100 gram dicagar dan dapat beli motor harga RM10,000 disamping ada duit baki lagi untuk beli 10 gram. Senang untuk redah jem disamping jimat tol, minyak dan parking.
Jadi 90 gram sahaja kos beli motor. Tetapi sebenarnya motor tu boleh jadi secara percuma. Macamana boleh jadi macam tu….
Setiap 11 bulan emas yang dicagar perlu ditebus sebelum bank nak lelong. Di luar dalam tangan masih ada lagi 100 gram. Jadi emas yang ditangan hanya letakkan di bank dan dapat 70% duit cagaran yang boleh digunakan untuk tebus emas di dalam bank yang juga 100gram.
Emas yang baru dicagar ni dah tentu dah naik nilainya dan dapat 70% lebih banyak dari sebelum ni (11 bulan lalu) yang dah tentu boleh buat bayar pinjaman beli motor dulu dan ada lagi untung sebagai contoh jika dulu dapat RM11,600 dari 70%, emas sekarang dapat RM15,000!
Motor dah kira percuma dan dapat duit lagi (sebelum tolak upah simpan RM15,000 – RM11,600= RM3,400). Dah tentu akan fikir kalau nak buat cara macam ni kena ada stok emas banyak. Sebenarnya ikut kemahuan dan kreatif anda sendiri. Jika anda mulai dengan 100gram sahaja pun dah ok.
Sebagai contoh anda cagar 100 gram untuk tempoh 11 bulan. Sewaktu tempoh itu, selama 11 bulan anda boleh mulai kumpul 100 gram yang baru. Setiap bulan kumpul 10 gram.
Macamana nak dapat duit kumpul 10 gram setiap bulan yang bersamaan RM1,600 sedangkan gaji bawah RM1,000.
Itu yang ajaibnya pasal emas. Bila anda amalkan konsep tarik emas, secara tak disedari emas anda jadi banyak. Macamana tarik emas? Ni istilah yang mudah nak tarik perhatian sahaja.  Tarik emas maksudnya bila kita dah anggap emas macam bola. Macamana tu?
Kalau dulu tengok iklan koka kola tidur bola, makan bola, mandi bola….senang serita fanatic pasal bola tapi kali ni,
bangun tidur ucapkan AlhamdulillahX21 lalu fikir pasal emas, mandi, makan, tidur, kerja …..emas belaka. Senang cerita FOKUS EMAS.
Disamping itu bayar zakat emas, ia akan menarik lagi emas yang ada diluar. Itu namanya tarik emas. Emas suka pada tuan yang bayar zakat emas. Dan paling utama untuk buat untung dari emas ialah bila anda dah mulai ada emas, anda jangan lepaskan peluang untuk buat untung dari emas sebagai trader.
Jika anda menyimpan emas sebagai investor, anda boleh dapat untung purata setiap tahun 30% tetapi jika anda ada emas dan jadi trader emas, anda boleh dapat untung sehingga 3000% atau lebih.
Saya dah jumpa orang yang jadi trader emas setiap bulan 6 angka komisen dia sahaja jual emas. Walaupun emas ni komisen hanyalah 1% kadang kala macam tak masuk akal.
Ya lah sebagai contoh kalau jual 100 gram yang harga RM16,000 komisen baru RM160.
Serupa juga macam unit trust yang ada komisen dalam 0.7% tetapi ada juga yang jadi kaya walaupun komisen ciput macam tu. Emas dengan Unit Trust bezanya emas ni fizikal manakala unit trust hanyalah beli kertas untuk dapat kertas juga.
Pengalaman saya buat emas, dari percentage untung yang kecil tetapi tanpa disedari dapat kumpul berkilo emas. Tanpa disedari simpanan bertambah. Tanpa disedari dapat langsaikan banyak hutang yang besar-besar.
Seperti hutang terbaru RM30,000 saya dapat selesaikan dengan gunakan emas. Kalau nak kumpul duit buat bayar memang rasa banyak tapi bila bayar pakai emas sebagai contoh emasnya 100 gram hanya perlukan 2 ketul sahaja jadi tak terasa.
Itu pun emasnya masih ada sebab simpan dalam bank. Tunggu masa untuk tebus semula nanti jadi emas tak kemana.
Kalau hutang dengan kawan pula, kita boleh minta tangguh. Sebagai contoh kalau kawan tak kisah kita tangguh sampai 5 tahun. Tu pun kalau ada kawan jenis tak kisah dan panjang umur.
Contoh masa kita pinjam kawan dulu RM20,000. Waktu nak kumpul duit bayar hutang tu, baik kita kumpul emas dulu.
Emas yang kita beli rupa-rupanya tak sampai RM10,000 bila dah 5 tahun masa nak bayar hutang kita dengan kawan tu. Jadi kita dah untung diatas kesempatan kejatuhan nilai matawang.
Kawan sebenarnya tak kisah berapa lama kita nak bayar semula janji bayar balik. Ni yang buat kawan bengang bila tak nak bayar terus. Itu pun kalau ada kawan yang tak kisah macam ni.
Tapi kalau setakat pinjam RM100 melampau 5 tahun baru nak bayar. Itu tak perlulah nak beli emas dulu.
Ni kita cerita kalau pinjam sampai puluh ribu. Mana tahu masa pinjam dulu niat untuk buat bisnes tapi bisnes lingkup tak Berjaya. Jadi sumber untuk bayar balik buntu nak bayar dari mana. Patut masa dapat duit dulu beli emas terlebih dahulu kemudian baru guna duit cagar emas buat modal bisnes.
Atau yang kawan memberi pinjam tu sebelum bagi orang pinjam duit beli emas dulu baru bagi pinjam. Kalau kawan tak bayar atau lambat bayar sekurang-kurangnya ada stok emas walaupun emasnya dibank sebab kita ada 11 bulan lagi untuk ditebus.
Baru-baru ni sejak saya dah mula gerak sana-sini naik motor, saya dah rajin singgah ke kedai motor-motor besar…ada satu motor yang mula berkenan di hati…Kawasaki GTR 1400. Harganya RM119,000!
Bukan setakat boleh beli Proton Inspira, Mitsubishi Lancer pun boleh beli. Kelajuan motor ni boleh capai 300km/j. Kalau berlumba dengan Ferrari selamba sahaja.
Congak-congak harga motor dengan emas, satu kilogram dah lepas sangat untuk beli secara tunai. Bayangkan emas 1 kilo yang besarnya sama dengan Handfon Blekberi boleh diconvertkan jadi Motor Super Bike yang terlaju di dunia yang fana ni.
Untung bagi sesiapa yang ada emas 1 kilo boleh beli barang yang harga RM100,000 secara tunai. Tetapi jauh di sudut hati berkata, macamana nak jadi zuhud kalau pakai motor besar ni. Dikhuatiri hati yang susah nak dikawal melemahkan diri.
Apa-apa pun, mohon pada Allah untuk berikan yang terbaik. Jika diizinkan untuk memiliki sesuatu yang mewah, Alhamdulillah. Jika tidak, pun Alhamdulillah sebab di kehidupan yang akan datang lebih hebat lagi mainannya.
Bukan setakat kelajuan 300km/j…malah mungkin 3juta kelajuan cahaya kenderaan kita disana kerana rumah kawan-kawan kita yang imannya sebesar zarah sebesar bumi rumahnya yang hari ini kita lihat bumi lebih besar dari matahari pada hal matahari 1.6juta kali ganda besar dari bumi.

No comments:

Post a Comment