GOOD LIFE

Total Pageviews

TRYING TO LEARN ABOUT BLOG

Followers

Popular Posts

Monday, April 22, 2013

PELABURAN SAHAM

Sikap berjimat-cermat ibubapa saya memang patut dicontohi. Saya membesar dengan melihat mereka hidup secara sederhana. Tawar-menawar, membandingkan harga dan tidak tergesa-gesa membeli barang yang mahal sudah menjadi amalan dan lumrah kehidupan mereka. Walaupun dengan menyimpan wang dalam simpanan tetap sahaja, ibubapa saya berjaya mengumpul kekayaan yang banyak.
Tahun 1990-an memang merupakan masa yang menguntungkan kerana simpanan tetap memberikan faedah sehingga 12% setahun. Walaupun ramai orang membuat banyak duit di pasaran saham, ayah saya tetap setia meletakkan wangnya dalam simpanan tetap. Oleh sebab itu, dia masih boleh bergembira menyambut alaf baru, tidak seperti pelabur pasaran saham yang lain. Berdasarkan pengalaman lalu itu, jelas bahawa ayah saya melabur untuk mengekalkan modalnya dan hanya melabur dalam instrumen pelaburan yang boleh difahaminya.
Saya mula menceburi pasaran saham pada 2003, walaupun mendapat bantahan daripada ibubapa saya. Pada pendapat mereka, pelaburan saham terlalu berisiko. Ini berdasarkan pengalaman mereka dalam unit amanah dimana mereka membeli beberapa unit amanah ketika kemuncak pasaran bul pada 1997 dan mendapati nilainya telah jatuh kepada separuh pada 2002. Saya tahu yang ibubapa saya tidak mendapat nasihat yang secukupnya memandangkan 90% daripada unit amanah itu dilaburkan dalam pasaran ekuiti, sedangkan toleransi mereka terhadap risiko adalah rendah. Saya mendaftar dalam akaun dagangan tanpa margin. Ini adalah kerana saya tidak pernah lupa ajaran yang diperolehi oleh ibubapa saya berhubung mengekalkan modal pelaburan dan saya tidak juga berhasrat untuk membuat hutang.
Pelaburan saya yang pertama adalah pelaburan yang paling saya kesali. Saya membeli satu kaunter berdasarkan khabar angin yang saya baca dalam suratkhabar. Artikel pelaburan itu mendakwa syarikat itu akan diambil alih, lantas menawarkan pulangan lumayan kepada pemegang sahamnya. Malah, ia mendakwa sekiranya persetujuan pembelian itu tidak dilaksanakan, syarikat itu mempunyai aliran tunai yang banyak untuk membayar dividen yang tinggi. Satu perkara yang tidak diingini telah berlaku dan saya menyaksikan kaunter yang dibeli itu turun hari demi hari. Walaupun saya membeli banyak saham yang menguntungkan tetapi silapnya saya ialah kerana masih tetap memegang saham yang pertama tadi. Saya berharap saham pertama saya akan memberikan keuntungan apabila saya menjualnya. Jika saya menjualnya kerana ingin menutup kerugian, samalah seperti mengakui yang saya membuat pelaburan yang tidak bijak dan tidak mahu mengakuinya. Akhirnya setelah saham itu menjunam melebihi separuh dari nilainya, saya terpaksa menerima hakikat dan terpaksa menjualnya. Sejak itu, kaunter tersebut terus menurun. Pengajaran daripada peristiwa tersebut ialah saya perlu mempunyai pelan keluar yang jelas apabila saham itu untung atau turun nilai. Sekarang, inilah yang saya lakukan sebelum membeli apa-apa saham, iaitu membuat keputusan terlebih dahulu mengenai harga serendah mana saya mampu tanggung dan setinggi mana pula untuk saya jual. Ini kemudiannya akan direkodkan untuk rujukan masa hadapan.
Sejak hari itu, saya membuat beberapa pelaburan yang menguntungkan tetapi mungkin lebih banyak yang rugi. Masalahnya ialah saya tidak tahu! Saya tidak tahu bagaimana prestasi keseluruhan pelaburan saya. Saya tahu mana saham saya yang naik atau turun, tetapi tidak tahu secara keseluruhannya samada saya mengaut keuntungan ataupun tidak. Seorang jurujual firma pelaburan luar pesisir bertanya bagaimana prestasi pelaburan saya dan saya tidak dapat memberikan sebarang jawapan. Dengan perlahan, saya menjawab pulangan lebih kurang 3%. Hakikatnya, ia mungkin boleh jadi -30% dan saya tidak dapat menafikannya. Sejak itu, saya mula memantau pelaburan saya setiap bulan. Tabiat ini memberikan saya sedikit ketenangan kerana mengetahui bagaimana prestasi pelaburan saya. Pengetahuan itu sangat berguna dan dalam kes ini, kurangnya pengetahuan boleh membawa bencana.
Walaupun saya berdisiplin dalam memantau pelaburan saya setiap bulan, tetapi saya dapati saya cepat terpengaruh dengan perubahan mendadak/ketara harga saham-saham saya. Ini membuatkan saya terlalu menumpukan perhatian kepada harga saham yang jatuh walaupun ada saham saya yang naik harganya. Ini amat mengecewakan saya. Kemudiannya saya menyedari yang saya patut melihat pelaburan sebagai satu portfolio. Saya membuat keputusan untuk menjadikan IKKL sebagai suatu penanda aras. Semasa membuat tinjauan bulanan, saya akan turut merekodkan perubahan dalam IKKL. Saya berasa lega jika portfolio saya lebih baik daripada pasaran. Ini adalah cara yang lebih berkesan untuk memantau pelaburan seseorang dengan melihatnya dalam konteks yang lebih luas iaitu mengimbangi saham yang untung dengan saham yang rugi. Saya juga gemar melabur berdasarkan fundamental sebagaimana yang disarankan oleh pelabur-pelabur yang berjaya seperti Warren Buffet, Jim Rogers dan lain-lain.
Walau bagaimanapun, keadaan-keadaan semasa samada negatif atau positif juga boleh dimanfaatkan dalam pasaran saham. Contohnya, ketika krisis selsema burung, saya melihat kaunter ternakan mengalami banyak tekanan jualan yang menyebabkan harganya jatuh menjunam. Kerana tahu yang penduduk Malaysia adalah pengguna haiwan ternakan per kapita yang terbesar di dunia dan yakin bahawa selsema burung hanya faktor sementara, saya membeli beberapa kaunter ternakan dengan harga murah dan apabila keadaan kembali pulih, saya menjualnya semula dan dalam beberapa hari saya mendapat pulangan yang lumayan.
Satu lagi contoh dimana kita boleh membuat untung mengikut keadaan semasa ialah satu ketika dimana saham Proton jatuh disebabkan pelabur hilang keyakinan pada syarikat itu. Saya dapati penyata kewangan mereka merekodkan bahawa nilai buku syarikat tersebut adalah 2 kali ganda daripada harga yang jatuh. Saya mengambil keputusan untuk melabur dalam Proton kerana yakin bahawa saham syarikat itu akan kembali naik dan keadaan sebelumnya itu cuma jualan panik sahaja. Sebulan kemudian, saya menjualnya saham tersebut dan meraih keuntungan sebanyak 30%. Dalam kedua-dua contoh ini, memang terdapat risiko yang terpaksa dihadapi tetapi saya menanganinya dengan ilmu pengetahuan.
Saya dapati melabur adalah pengalaman yang sungguh menyeronokkan. Seseorang perlu mempunyai matlamat yang jelas, berdisiplin dalam melaksanakan pelan yang dirancang, bertindak mengikut keadaan, sentiasa ingin belajar dan cepat mengaku kesalahan yang dilakukan. Setelah ibubapa saya memberi tunjuk ajar yang baik mengenai kepentingan untuk menyimpan wang, saya berhasrat untuk melangkah setapak lagi dengan membuat pelaburan yang bijak. Pada hari ini, portfolio saya telah berkembang sebanyak 30% dalam masa 8 bulan. Tidaklah teruk sangat, memandangkan saya pernah kehilangan wang sewaktu 3 tahun pertama saya melabur. Saya cuma berharap yang saya sudah mengamalkan perumpamaan ini sejak dari awal lagi iaitu: “Belajar daripada kesalahan orang lain, kerana anda tidak ada masa untuk belajar daripada kesilapan sendiri”.

No comments:

Post a Comment